El Crepuscle

El programa radiofònic més premiat de les Illes Balears torna a les ones. En Pere Estelrich i els seus col·laboradors (Tomeu Orell, Maria Antich, Joan Roca, Biel Vich i Maria Moreno) tornen a encendre els estels cada vespre, de 21:00 a 22:00 hores, a Ona Mediterrània.

Horari d'emissió
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
21:00 - 22:00
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
07:00 - 08:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

Premi Anderroc a Pere, Wagner i “Els Mestres Cantaires”, educació (ràtios i inversió), salut (microbiota i aterosclerosi) i el cost d’aigua de la IA

Resum general de l’episodi

Punts destacats

  • Reconeixement a la divulgació musical: entrevista a Pere (musicòleg, matemàtic i periodista) pel seu Premi Anderroc, amb defensa del paper dels mediadors culturals i de la música en directe.
  • Focus clàssic/òpera: de Korngold a Wagner. Explicació contextual de “Els Mestres Cantaires de Nuremberg” (1868), el seu ús propagandístic pel nazisme i el missatge de tradició vs innovació a través de Hans Sachs; escolta del preludi, el quintet, la “cançó del premi” i el coral final.
  • Vida Intel·ligent (educació): dades sobre desigualtats i comprensió lectora, major presència femenina (>55%) i millor finalització de graus, inversió per alumne (Luxemburg vs Espanya), hores lectives i vacances, calendari amb calor i proposta de reducció de ràtios (objectiu 12:1) amb dubtes de com s’implementa.
  • Ciència: descoberta clau sobre l’aterosclerosi: la molècula propionat d’imidazol (de la microbiota intestinal) és causal en la inflamació arterial i l’esdeveniment agut (ictus/infart). Hi ha un fàrmac en desenvolupament.
  • Tecnologia i medi ambient: el cost hídric de la IA generativa: una consulta pot consumir ~0,5 litres d’aigua; alerta sobre l’impacte de centres de dades en aigua i energia.

Premi Anderroc i la divulgació musical (Entrevista amb Pere)

Idees clau

  • Reconeixement de la cadena cultural: no només músics; també organitzadors, tècnics de so i llum, premsa i ràdio que donen a conèixer l’obra.
  • Vigència del directe: malgrat Spotify i la digitalització, el concert continua essent central: avui el disc funciona com a “tarja de presentació” per aconseguir bolos.
  • Suport institucional i creació pròpia: cal que institucions creguin en els músics que creen repertori propi (no només versions).

“Mos falta que la gent cregui en els músics que feim música nostra.”

Agenda i guardons

  • Gala del 5 de novembre al Teatre Principal; votació popular oberta a la web d’Anderroc per categories (jazz, pop, clàssica, folk, etc.).
  • Premis decidits per institució: Antònia Font (reconeixement institucional), Cap Pela (trajectòria) i Pere (personalitat). Participa també l’Obra Cultural en el reconeixement.

Clàssica i òpera: de Korngold a Wagner

Preludi cinematogràfic

  • Obertura amb banda sonora de “The Prize” (Mark Robson) de Jerry Goldsmith i recordatori de l’afició del programa per les BSO.

Korngold: “La ciutat morta” (Die tote Stadt)

  • Nota sobre Erich Korngold, pioner de la música de cinema a Hollywood (Errol Flynn) i autor d’una òpera que es veu poc fora d’Alemanya.

Wagner: “Els Mestres Cantaires de Nuremberg” (1868)

  • Context històric: de la Primavera dels Pobles (1848–49) a la unificació prussiana; Wagner assumeix que la cultura vertebra Alemanya.
  • Personatge i eix temàtic: Hans Sachs, mestre sabater i preservador del cànon; debat de tradició vs innovació per mantenir viva la cultura.
  • Recepció i política: ús de l’obra pel règim nazi; reflexió crítica sobre la data del 20 de novembre i Santa Cecília.
  • Audiències: preludi, monòleg de Hans Sachs, el quintet i la “cançó del premi” (“El premi serà l’Eva”), i el coral final on s’explicita el missatge cultural.

Missatge central: l’únic vertebrador de la pàtria alemanya és la cultura.

  • Versions i veus: enregistraments clàssics (MET, James Levine), Karita Mattila (Eva), James Morris (Hans Sachs), Ben Heppner (Walter) i René Kollo (tenor) a la cançó del premi.

Vida Intel·ligent: Educació

Dades i tendències

  • Desigualtats persistents i dèficits de comprensió lectora.
  • Dones a l’educació superior >55% i major taxa d’acabament de graus; el sostre de vidre persisteix al mercat laboral.
  • Inversió per alumne: Luxemburg ~27.000 $; Espanya ~10.900 $; Perú <2.000 $. Espanya, per sota dels líders europeus comparables.
  • Hores lectives i vacances: Espanya en línia amb OCDE; el debat real és la distribució i l’impacte del calor a setembre/juny.

Polítiques i reptes

  • Calendari i calor: sense climatització adequada, allargar setembre/juliol és inviable.
  • Ràtios: proposta ministerial de reducció progressiva fins a ~1 professor per 12 alumnes, però sense pla clar; descens demogràfic pot reduir ràtios de manera “natural”. Prioritat a centres vulnerables (ja passa en centres d’atenció preferent a Balears).

Ciència: microbiota i aterosclerosi

Descoberta clau

  • Identificada la molècula de la microbiota intestinal, propionat d’imidazol, com a causa d’inflamació arterial i de ruptura de placa que desencadena ictus/infart (no només correlació; validació en models animals).
  • Investigació del CNIC (Espanya), finançada majoritàriament per La Caixa, i resultats convergents a la Univ. de Ruhr-Bochum.

Impacte

  • Fàrmac en desenvolupament (col·laboració amb farmacèutica italiana) bloquejant el receptor proteic on s’uneix la molècula: potencial per prevenir milions d’esdeveniments cardiovasculars anuals si supera les fases clíniques.

Tecnologia i medi ambient: IA i consum d’aigua

  • Estimació acadèmica: una consulta a una IA tipus xat pot requerir ~0,5 litres d’aigua per refrigeració de centres de dades.
  • Doble cost: energia + aigua. Avís a municipis: un “gran centre de dades” pot tensionar subministrament hídric i elèctric.

Tancament musical

  • Aniversari de La flauta màgica (Mozart, 1791): peça de comiat amb Papageno.

Episode Sections

Introducció musical i presentació (BSO “The Prize” i joc amb el “Premi on the Rock”)

Introducció musical i presentació (BSO “The Prize” i joc amb el “Premi on the Rock”)

0:00

Obertura amb la música de Jerry Goldsmith per “The Prize” (Mark Robson), bromes sobre “on the Rock/on the Rocks” i presentació del to musical del programa abans de connectar amb Pere.

Entrevista a Pere: Premi Anderroc i defensa de la divulgació i del directe

Entrevista a Pere: Premi Anderroc i defensa de la divulgació i del directe

2:28

Felicitació a Pere pel premi i conversa sobre el valor de la divulgació i dels tècnics/mediadors en l’ecosistema musical. Debat sobre digitalització: el disc com a carta de presentació per aconseguir concerts. Crida a recolzar creadors que fan música pròpia. Detalls de la gala (5 de novembre, Teatre Principal), votacions a la web i premis institucionals (Antònia Font, Cap Pela i Pere).

Korngold i “La ciutat morta”

Korngold i “La ciutat morta”

10:52

Comentari sobre Erich Korngold, el seu pas a Hollywood i la seva òpera Die tote Stadt (poc programada fora d’Alemanya). Enllaç cap al bloc wagnerià del dia.

Wagner I: context històric, preludi i monòleg de Hans Sachs

Wagner I: context històric, preludi i monòleg de Hans Sachs

12:10

Presentació d’“Els Mestres Cantaires de Nuremberg” (1868): del 1848–49 a la unificació prussiana, i la tesi que la cultura vertebra Alemanya. Recordatori de l’ús per part del nazisme. Debat tradició/innovació amb Hans Sachs; escolta del preludi i del monòleg de Hans Sachs.

Wagner II: quintet, cançó del premi i coral final

Wagner II: quintet, cançó del premi i coral final

25:22

Referència a versions del MET (Levine) amb Karita Mattila, James Morris i Ben Heppner. Escolta de la “cançó del premi” (René Kollo) i tancament amb el coral final on s’explicita el missatge cultural.

Publicitat i indicatius d’emissora

Publicitat i indicatius d’emissora

30:15

Indicatius d’Ona Mediterrània i falques: Aigua 3 Glops (Salut Mental), odontologia Slow, programació musical, crida a associar-se a l’emissora.

Vida Intel·ligent: educació, inversió, calendaris i ràtios

Vida Intel·ligent: educació, inversió, calendaris i ràtios

33:45

Repàs d’un estudi de panorama educatiu: desigualtats i comprensió lectora deficient; dones >55% a la universitat i més constància, però persisteix el sostre de vidre. Inversió per alumne (Luxemburg ~27k $, Espanya ~10,9k $), hores lectives i vacances similars a l’OCDE. Debat sobre calor i inici de curs, i sobre la reducció de ràtios a 12:1 amb incerteses de desplegament.

Secció científica: microbiota, *propionat d’imidazol* i aterosclerosi

Secció científica: microbiota, *propionat d’imidazol* i aterosclerosi

47:47

Investigació del CNIC finançada per La Caixa identifica la molècula de la microbiota com a causa d’inflamació arterial i de despreniment de placa. Validació causal en models animals i resultats paral·lels a Alemanya. Fàrmac en desenvolupament per bloquejar el receptor i prevenir ictus/infart.

Notícia breu: IA i consum d’aigua

Notícia breu: IA i consum d’aigua

54:20

Estimació d’uns 0,5 L d’aigua per consulta a una IA generativa per refrigerar centres de dades. Advertiment sobre l’impacte en aigua i energia de noves instal·lacions locals de dades.

Tancament musical: Mozart, La flauta màgica (Papageno)

Tancament musical: Mozart, La flauta màgica (Papageno)

57:30

Comiat celebrant l’aniversari de l’estrena de La flauta màgica (1791) amb un fragment de Papageno; recordatori del retorn del programa l’endemà.